7 jótanács a bezártság idején

0
24

Hogyan vészelhetjük át ezt a rendkívüli időszakot, mire figyeljünk, hogy ne őrüljünk meg a végére? Samu Nagy Ádám klinikai szakpszichológust kérdeztük.

Kezdetben tűnhetett úgy is, hogy jó lesz otthon maradni, hiszen reggelente nem kell szigorúan időre felkelni, megszabadulunk a szokásos feladatainktól. Mára viszont érezzük, hogy ez a helyzet nem annyira vidám, egyáltalán nem olyan, mintha szabadságon lennénk. A pszichológus szerint ezt jó, ha tudatosítjuk magunkban és a gyerekeinkben, próbáljunk meg mindent megtenni azért, hogy a hétköznapok munkaritmusa megmaradjon.

1. LEGYEN NAPIRENDÜNK!

Ha dolgozunk, a gyerekeink iskolába járnak, akkor kialakul az életünknek egy természetes ritmusa. Ezt most otthon mesterségesen kell újrateremtenünk, amihez a szokásosnál nagyobb önfegyelemre van szükség. Igenis keljünk fel reggel, és öltözzünk fel! Ha otthonról dolgozunk, akkor alakítsunk ki egy dolgozósarkot magunknak, ami térben is elválasztja a pihenést a munkától. Fontos, hogy a gyerekekkel kapcsolatos tevékenységeket a szülők felosszák egymás között, ebben arányosság legyen, ne háruljon minden feladat csak az egyikükre. Ne engedjük szabadjára a függőségeinket, amibe a sorozatnézés vagy az állandó online jelenlét is beletartozik. Próbáljuk értelmes feladatokkal kitölteni az időnket. Ha lehet, akkor legyen a hétvége hétvége, az ünnep továbbra is ünnep, ezek váljanak el a hétköznapoktól.

2. LEGYÜNK FRISS LEVEGŐN, MOZOGJUNK!

Akik kertes házban élnek, használják ki a kert adta lehetőségeket, de azoknak is fontos, hogy mozogjanak, akik nem ilyen helyen laknak. Olyan környéken sétáljunk a nap egy meghatározott szakában, ahol kevesen vannak. Ha emberekkel találkozunk, tartsuk be a kétméteres távolságot. Ne most találkozzunk a barátainkkal és az ismerőseinkkel, de a család olykor kimozdulhat otthonról a biztonsági szabályokat betartva. Otthon, a lakásban is teremtsünk a mozgásra lehetőséget, súlyzókkal, vagy más, otthon is fellelhető eszközökkel. Találjunk ki a gyerekeket is megmozgató közös feladatokat vagy játékokat.

3. SEGÍTSÜK AZ IDŐSEKET!

A hatvan-hatvanöt év felettiek most mindenképpen maradjanak otthon. Ők a legveszélyeztetettebb korosztály, ezért nekik most különösen vigyázniuk kell magukra. Itt az ideje, hogy megtanulják a modern eszközök használatát, tartsák a kapcsolatot Skype-on, Messengeren, Viberen a szeretteikkel és az ismerőseikkel. Sok családban látható, hogy a nagyszülők Skype-on mesélnek az unokáiknak, vagy ezeknek az eszközöknek a segítségével tanulnak a gyerekekkel. Fontos, hogy érezzék, szükség van rájuk a megváltozott körülmények között is. Nagyon lényeges, hogy a személyes találkozások hiányában is érezzék a jelenlétünket, ne hagyjuk őket magukra. Most még nagyobb szükség van egymás támogatására, beszéljünk a szüleinkkel, nagyszüleinkkel a megszokottnál többször telefonon, vagy más online eszközön.

4. KEZELJÜK OKOSAN A FRUSZTRÁCIÓNKAT!

A járvány valódi stresszhelyzet mindannyiunk számára, ami mindenkiből másféle reakciót vált ki. Vannak, akik dühvel és haraggal reagálnak, mások bagatellizálják az eseményeket, nem veszik komolyan a tiltó rendelkezéseket, és ezzel saját magukat és másokat is veszélynek teszik ki. Megint mások lefagynak, siránkoznak, elkezdenek befelé fordulni. Bárhogy is van, érdemes megengedni magunknak ezeket az érzéseket, hogy ne haragudjunk magunkra azért, mert nehézségeket élünk át. Szabad félni, szabad haragudni, szabad érezni azt, amit érzünk, ne akarjuk a negatív érzéseinket elnyomni, azonnal megszabadulni tőlük, és ettől az érzéstől vezérelve valamit azonnal cselekedni. Sokkal hasznosabb például, ha leírjuk őket, és aztán egy kis idő múlva úgy olvassuk újra át, mintha egy barátunk írta volna nekünk – vagyis nézzünk rá kívülről!

5. BIZONYTALANSÁG HELYETT HITELES INFORMÁCIÓK

A napról napra változó helyzetben folyamatosan újabb és újabb információk árasztanak el bennünket, amelyek akár szöges ellentétben is állhatnak egymással. Való igaz, hogy nem tudhatjuk, mi történik holnap. De feltételezések helyett jobb hiteles információforrásokat keresni, olyan cikkeket, amelyek alatt szerepelnek tudományos hivatkozások is, vagy ilyenek alapján íródtak. Próbáljuk meg elhinni, hogy azok, akik a döntéseket hozzák, nálunk jobban értenek ehhez a munkához, és több információ birtokában döntenek, mint amivel mi rendelkezünk, ne higgyük magunkat mindentudónak! A szorongás leküzdésére a legbiztosabb út a bizalom. Sem a tagadás, sem a pánik nem jó tanácsadó. Az volna a legjobb, ha valahol középen tudnánk maradni, és a józan, racionális, felnőtt énünk kerülne most előtérbe. Legyünk nyitottak, és talán furcsán hangzik, de kíváncsiak arra, mi fog történni, és reagáljunk rugalmasan, alkalmazkodjunk a folyamatosan változó helyzethez!

6. LEGYÜNK EGYÜTTÉRZŐEK!

Ha valaki bajban van, például kiderül róla, hogy fertőzött, vagy elveszített valakit, akkor ne akarjunk neki okos tanácsokat adni! A legnagyobb segítség az, ha meghallgatjuk, és együttérzésünkről biztosítjuk őket. Ha valaki fél, akkor ne akarjuk ezt az érzését se lekicsinyíteni, se felnagyítani, ne mondjuk azt, hogy neked úgysem lesz semmi bajod, de siránkozni se kezdjünk. A tudományos eredmények ismertetésének sem most jött el az ideje. Kommunikáljunk érzésekkel, és ha nem találkozhatunk személyesen, akkor ne cseten beszélgessünk. Annál már jobb a telefon, ahol hang is van, de még jobb, ha látjuk is egymást. Mert minél több csatornán kommunikálunk, annál kisebb a félreértés esélye.

7. FOGJUK FEL LEHETŐSÉGKÉNT!

Mint minden krízis, a mostani helyzet is egyfajta lehetőség arra, hogy fejlődjünk. Ha sikerül megoldanunk a nap mint nap adódó nehézségeinket, akkor ez óriási lehetőség a pozitív változásra. Ha képesek vagyunk átvészelni ezt az időszakot, és például rugalmasabbá válunk, vagy meditációs technikákat tanulnunk, amelyek máskor is csökkentik a szorongásunkat, esetleg épp az összezártságban szembesülünk más családtagjaink igényeivel, és ezt sikerül elfogadnunk és beépítenünk az életünkbe, akkor a krízis igazi segítő erővé válhat.

A cikk eredetileg a Nők Lapja 2020/14. számában jelent meg.

Szöveg: Rist Lilla

Fotó: Getty Images

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét