A Krétakörtől Bodó Viktorig – Kultikus színházi előadások a neten

0
50

Ledarálnakeltűntem

Valószínűleg Kafka sem ismert volna már rá a saját gyermekére, miután Bodó Viktor és Vinnai András elkészítették A perből a saját változatukat.  A Ledarálnakeltűntem a Katona József Színház Kamrájának igazi kultikus előadása volt a 2000-es évek második felében, és nem csak azért, mert a társulat fiatal generációjának java játszott benne Tenki Rékától Jordán Adélon át Nagy Ervinig. Hanem mert formabontó volt és david lynch-i értelemben vett viccesen szürreális. Kafka történetének alapját azért megtartották: József K-t (Keresztes Tamás) váratlanul és minden ok nélkül letartóztatják, majd megkezdődik egyre kilátástalanabb bolyongása a bürokrácia poklában, az akták, hivatalnokok és bírósági emberek rémes világában, küzdelmeit pedig különösen megnehezíti, hogy fogalma sincs, miért és ki ellen küzd. Bodó Viktor rendezése féktelen gegcunami, zenés kabaré- és burleszkjelenetek sorával, lásd pl. a szárazgőzben úszós és vasalódeszkán szörfölős jeleneteket.

PestiEsti

Művészileg biztosan nem ez volt a legendás Krétakör legjobb előadása (jó, talán az első tízben sincs benne), sőt, a társulat ekkor már „oszlóban volt”, mi most mégis ezt ajánljuk. Egyszerűen azért, mert nagyon szórakoztató és a fiatalságunkat is visszaadja két órára. A Krétakör alkotói fogták és fellapozták a Pesti Est programmagazin néhány akkor friss, 2007-es számát, a moziműsortól az ajánlókon keresztül az apróhirdetésekig, kiválogatták belőle a fontosabb szereplőket, majd jeleneteket írtak köréjük.  Az előadás alanya és tárgy így a pesti éjszaka lett, a taxis, a szextelefonos, a hamburger-sültkrumpli, a csocsó asztal meg a 4-6-os villamos – mindezeket pedig egytől egyig a színészek elevenítették meg. A PestiEst ugyanis napjaink népszerű független produkcióinak, a Soharóza catwalk koncertek előzményének tekinthető, és nem véletlenül: mindegyik jelmeztervezője Nagy Fruzsina volt, aki parádés módon műveli a divatszínházi műfajt. És aki a PestiEstit látta, talán sose felejti el Csákányi Eszter zsír rapjét, Mucsi szextelefonját, vagy Péterfy Bori lírai magánszámának szép sorait: „Hívtál, hogy a lelkem vigyem át, de inkább ne vigyek most pizsamát. Mámor ül a szívem peremén, csengődre ma csókot dobok én.”

Főbb szerepekben: Bánki Gergely, Csákányi Eszter, Gyabronka József, Katona László, Láng Annamária, Mucsi Zoltán, Péterfy Bori, Sárosdi Lilla, Scherer Péter.

Elnöknők

Az osztrák szerző, Werner Schwab darabja nem a hatalom csúcsain lévő nőkről szól, hanem éppen ellenkezőleg. A három takarítónő, a bigottan katolikus Erna (Pogány Judit), az élveteg Grete (Szirtes Ági), és a kissé félkegyelmű Maridel (Csákányi Eszter) a sírnivalóan kisszerű és korlátolt kispolgári lét megtestesítői. A barátnők egyikük konyhájában beszélik ki életük olyan meghatározó eseményeit, mint a májsajt beszerzése a hentestől, majd ahogy fogy a bor, monológjaik egyre vadabb fantáziálásokba csapnak át, felszínre kerülnek az alantas ösztönök, az elfojtott szexualitás, a bornírtság pedig Parti Nagy Lajos virtuóz fordításában különösen erővel hat. Az Elnöknőkben a májsajt mellett egyszerre jut szerephez a pápa és a fekáliával csordultig eldugult klozett – viszolygás, undor és nevetés együtt ritkán okoz ennyire zsigeri élményt. Ascher Tamás rendezését ezért inkább edzett és/vagy nyitott színházi nézőknek ajánljuk. Az előadás huszonhárom év után, tavaly került le a Kamra műsoráról.

Platonov

A Katona első nagy korszakának emblematikus előadása volt ez a másik fontos Csehov, a Három nővér mellett, melynek bemutatóját Európa egyik legfontosabb színházában, a párizsi Odéonban tartották 1990-ben. Platonov (Balkay Géza) az egykor nagy reményekkel induló falusi tanító, aki önző, gyenge és cinikus karakterével mindent és mindenkit tönkretesz maga körül, vagy ahogy a rendező, Ascher Tamás fogalmazott: „a kivédhetetlenül vonzó férfi, akiben a nők felismerik a sodródó vesztest, akit meg kell menteni.” Az orosz anti-Don Juan szerető felesége (Szirtes Ági), az özvegy tábornokné (Básti Juli), egykori szerelme, Szofja Jegorovna (Udvaros Dorottya), valamint még további nők között vergődik –kalandjainak tehát nem lesz szép vége.  Igen, végül használva lesz a csehovi puska, de addig a női-férfi kapcsolatok bonyodalmas és fájdalmasan csodás pillanatait élhetjük át.

Patakfalvi Dóra

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét