Stresszoldás koronavírus idején – 10 tipp szorongás ellen a pszichológustól

0
53

1. A szorongással általában együtt járnak az irracionális gondolatok, melyek ilyenkor jelentősen felerősödhetnek. Hatékony eszköz lehet az átkeretezés, melynek során a negatív gondolatainkat megpróbáljuk lecserélni az aktív megküzdést segítő, racionális gondolatokra.

2. Keressünk új megküzdési stratégiákat, technikákat, mert ez azt az érzetet kelti, hogy kontrollálni tudjuk a helyzetet.

3. Fontos, hogy hiteles forrásból tájékozódjunk (antsz.hukoronavirus.gov.huwho.int). Kerüljük a pánikkeltő információkat, és csak olyanokat olvassunk, amik az alkalmazkodást teszik lehetővé.

4. Mivel sok munkahely áll át otthoni munkavégzésre, az iskolák pedig a digitális oktatásra, alakítsunk ki magunknak és a gyerekeinknek is otthoni napirendet, ami segít megtartani a rendezettség és a szervezettség érzését. Osszuk be, mennyi időt töltünk munkával, informálódással, a szociális kapcsolataink ápolásával és pihenéssel.

5. A szorongás kezelését segítő módszereket, így a légzéstechnikákat, az autogén tréninget, a relaxációt és a meditációt is érdemes rendszeresen alkalmaznunk, hogy szinten tartsuk a stresszt.

6. Keressük olyan emberek társaságát, akik jó hatással vannak ránk. Rendszeresen beszéljünk velük telefonon, cseteljünk, videótelefonáljunk munkatársainkkal, barátainkkal ilyenkor is, mert a munkahely egyben fontos szocializációs közeg is, aminek hiányát hamar megérezhetjük, ha otthonról dolgozunk.

7. Fontos, hogy higgadt, elfogadó, támogató család vegye körül a beteget, akik lehetőség szerint segíteni tudják őt a felmerülő lelki elakadásokban.

8. A szeretteinkkel töltsünk minőségi időt, beszélgessünk, társasjátékozzunk, filmezzünk vagy olvassunk, mert egy jó könyv segít kiszakítani a negatív gondolatokból. A mindennapi stresszel való megküzdést segítő tevékenységeket se hagyjuk abba, csak alakítsuk a megváltozott körülményekhez.

9. Edzőterem helyett a szabadba menjünk futni, vagy ha már azt sem lehet, akkor online végezzünk például jóga- vagy pilatesgyakorlatokat.

10. Fontos, hogy ne hagyjuk abba a már megkezdett terápiát! Aki eddig nem volt nyitott az online tanácsadásra, most próbálja ki, mert személyesre már nem mindenki vállalkozik a fertőzésveszély miatt. Az alkalmazkodás és a rugalmasság ebben a helyzetben kulcsfontosságú

 

A cikk eredetileg a Nők Lapja Psziché 2020/2. lapszámában jelent meg. A magazin április 9-től kapható az újságosoknál, digitális formátumban pedig a Digitalstand oldalán.

Szöveg: Hufnágel Gabriella

Nyitókép: Getty Images

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét